Un nou raport al organizației Transport & Environment arată că hibridele plug-in (PHEV), promovate ani la rând ca soluție ecologică de tranziție către mobilitatea electrică, nu oferă beneficiile promise. În condiții reale, aceste vehicule emit în medie 135 g CO₂/km, doar cu 19% mai puțin decât mașinile pe benzină sau motorină, care produc 166 g CO₂/km.
• Chiar și în modul electric, motoarele termice ale PHEV-urilor continuă să funcționeze, consumând 3 litri de benzină la 100 km și generând 68 g CO₂/km, de 8,5 ori peste valorile oficiale. Analiza arată că motoarele electrice nu pot menține performanța la viteze mari sau pe pante abrupte, determinând pornirea frecventă a motorului termic.
• Pe lângă impactul ecologic, costurile ascunse sunt semnificative: un șofer de PHEV plătește circa 500 de euro anual în plus pentru combustibil și energie. În același timp, prețul mediu al unui astfel de vehicul este de 55.700 euro, cu 15.200 euro mai mult decât al unei mașini complet electrice.
• T&E avertizează că tendința de a produce hibride cu baterii mai mari a dus la creșterea greutății și implicit a emisiilor. În acest context, presiunile industriei auto de a permite vânzarea PHEV-urilor și după termenul-limită din 2035 riscă să frâneze tranziția către vehicule cu emisii zero.
• „Hibridele plug-in sunt una dintre cele mai mari înșelătorii din istoria industriei auto”, afirmă Lucien Mathieu, directorul T&E. „În loc să ne apropie de obiectivul emisiilor zero, ele îl subminează”.
Notă: Transport & Environment este o organizație independentă, nepartizană și non-profit, axată pe decarbonizarea transporturilor în Europa până în 2050. Primește finanțare de la diverse entități, inclusiv fundații, agenții guvernamentale, instituții multilaterale și propria rețea de membri alcătuită din 51 de organizații de mediu independente din întreaga Europă.
Sursa: Transport & Environment