Informația: Volkswagen va opri temporar producția de vehicule electrice la anumite uzine din Germania, începând din octombrie 2025. La uzina Zwickau, producția va fi oprită timp de o săptămână începând cu 6 octombrie. Uzina din Dresda va fi, de asemenea, afectată de oprire temporară.
• Fabricile de la Emden și (parțial) Osnabrück sunt vizate de măsuri de reducere a programului sau opriri parțiale: Emden produce modelele ID.4 și ID.7, iar Osnabrück va avea săptămâni de lucru scurtate cu o zi.
• Motivele invocate includ cererea scăzută pentru modelele electrice (în special pentru modelul Audi Q4 e-tron) și impactul tarifelor vamale impuse de SUA, care afectează exporturile. Grupul VW estimează un impact financiar semnificativ: divizia Porsche a contribuit la o pierdere de 5,1 miliarde de euro, pe fondul scăderii cererii pentru vehicule electrice și presiunii concurențiale chineze.
Context:
• Măsura reflectă o ajustare strategica: Volkswagen afirmă că își va “ajusta programul de producție” pentru a-l alinia la cererea concretă a pieței. Uzina Zwickau a fost transformată complet pentru producția de automobile electrice, proces încheiat în 2020, după ce anterior fabrica producea automobile cu motoare termice.
• Această decizie apare într-un moment în care provocările din piața EV (costuri, infrastructură de încărcare, randamente, preferințe consumatorilor) devin tot mai vizibile și au mai pus sub presiune alți mari producători. De exemplu, Stellantis (Peugeot, Fiat etc.) s-a confruntat și el cu opriri temporare în fabricile sale europene pentru motive similare de cerere slabă.
• Conform datelor Asociației Constructorilor Europeni de Automobile, doar ~16 % din vânzările auto noi din Europa sunt vehicule 100 % electrice, comparativ cu ~37 % pentru hibride.
• În plus, concurența agresivă a producătorilor chinezi — care își extind prezența în Europa — sporește presiunea asupra marjelor și capacităților de export ale constructorilor europeni. Pe plan politic-economic, tarifele impuse de SUA complică perspectiva vânzărilor pe piața americană, motiv invocat de Volkswagen ca factor adițional ce împinge spre reducerea producției.
Sursa: Automarket