Acționarii Tesla votează săptămâna aceasta asupra unei chestiuni care ar putea decide viitorul companiei: merită Elon Musk un trilion de dolari? Pachetul salarial propus — cel mai mare din istoria unui director executiv — i-ar aduce celui mai bogat om din lume aproximativ un trilion de dolari dacă valoarea de piață a companiei ar ajunge la 8,5 trilioane de dolari, de circa șase ori valoarea actuală.
• Planul, întins pe zece ani, condiționează plata de atingerea unor obiective care sună mai degrabă a science-fiction decât a finanțe: un milion de roboți umanoizi, o flotă globală (de aproximativ aceeași scară) de robo-taxiuri autonome și o piață care să creadă în ambele.
• Conducerea companiei consideră acest pachet salarial esențial pentru menținerea motivației lui Musk. Președinta consiliului Tesla, Robyn Denholm, le-a spus investitorilor că votul marchează un „punct de inflexiune”, avertizând că respingerea planului ar putea costa compania „o valoare semnificativă” dacă Musk ar pleca. Ea a atribuit ascensiunea Tesla „timpului, talentului și viziunii” sale și a sugerat că viitorul companiei depinde de el. Susținătorii argumentează că identitatea — și evaluarea — Tesla sunt inseparabile de Musk însuși; Dan Ives, de la Wedbush, a scris că „cel mai mare atu al Tesla este Musk”. Dacă acest atu continuă să producă valoare (sau doar să umfle așteptările) se va vedea după votul acționarilor.
• Totuși, scăderea livrărilor, competiția tot mai puternică din partea BYD și un CEO împărțit între imperii au făcut ca votul să pară mai puțin despre compensație și mai mult despre control. Firmele proxy ISS și Glass Lewis i-au îndemnat pe investitori să voteze împotrivă, ceea ce l-a determinat pe Musk să le numească „teroriști corporatiști” în ultima conferință de rezultate. Chiar și Papa Leon al XIV-lea a criticat pachetul propus, numind acordul un simptom al adâncirii inegalităților. Tesla pariază că păstrarea lui Musk legat strâns de companie îi va conserva avântul. Întrebarea pentru acționari este dacă această lesă este, de fapt, înfășurată în jurul companiei însăși.
Mai mult pe QZ.com